Online marketingbegrippen

17 okt

Consumenten winkelen graag online en voeren voortdurend zoekopdrachten uit om relevante informatie over bedrijven, producten en diensten te kunnen vinden. Het is voor bedrijven dan ook van cruciaal belang om online marketing te omarmen. Omdat er zoveel termen zijn binnen deze digitale wereld kan het best lastig zijn om hierin wegwijs te worden. Zou je graag meer willen weten over deze begrippen? Lees dan verder.

Online marketing – ook wel digital marketing of internet marketing genoemd – wordt gebruikt om marketingdoelstellingen te behalen door de inzet van digitale technologieën. Het is een breed begrip waar veel bij komt kijken. Zo gaat deze vorm van marketing niet alleen over de optimalisatie van webshops, maar ook over zoekmachinemarketing, het gebruik van display advertenties, inzicht in data en nog veel meer. In deze online wereld worden vaak termen gebruikt die voor buitenstaanders niet zo vanzelfsprekend zijn. Daarom is hieronder een lijst samengesteld met de meest voorkomende en belangrijke online marketingbegrippen. 

Affiliate marketing
Affiliate marketing wordt ook welperformance based’ marketing genoemd. Bij deze vorm van online marketing betalen adverteerders voor de weergave van hun advertenties op basis van het resultaat.

CPA
CPA betekent ‘Cost Per Action’ staat voor de kosten per conversie wanneer een beoogde actie behaald wordt. Dit kan een aankoop in een webshop zijn, maar ook het invullen van een contactformulier.

CPC
De afkorting CPC staat voor ‘Cost Per Click’. Met CPC worden de kosten bedoeld die berekend worden als iemand klikt op één advertentie in bijvoorbeeld een zoekmachine of social media platform.

CPS
CPS is de Engelse afkorting voor ‘Cost Per Sale’. Bij deze vorm van adverteren betaalt de adverteerder over het algemeen pas aan de publisher (de bron waar de advertentie vertoond wordt) wanneer er daadwerkelijk een verkoop heeft plaatsgevonden nadat er op de advertentie is geklikt.

CPM
CPM staat voor ‘Cost Per Mille’ en wordt gebruikt wanneer adverteerders gebruik maken van de mogelijkheid voor het betalen per 1.000 impressies/vertoningen op een advertentie.

Banner
Dit wordt ook wel een display banner genoemd. Een banner is een traditionele vorm van online advertentie, waarbij grafische vormgeving centraal staat. Door op een banner te klikken wordt een pagina geopend waar meer informatie te vinden is over het onderwerp van de reclame.

E-mailmarketing
E-mailmarketing omvat alle vormen van marketing via e-mail. De bekendste vorm van e-mailmarketing is het versturen van nieuwsbrieven.

KPI
Key performance indicators (Nederlands: kritieke prestatie-indicatoren) zijn variabelen om de prestaties van een bedrijf, merk of product te analyseren. KPI’s worden gebruikt om het succes van een organisatie in het algemeen objectief te kunnen meten, of het succes van een bepaalde actie of campagne te peilen.

 CTA
Een CTA (Call to Action) is een belangrijk onderdeel van een website of applicatie. Door middel van een CTA stimuleer je gebruikers om een specifieke actie (invullen formulier, kopen, downloaden, etc.) te ondernemen op de website.

CTR
CTR staat voor ‘Clickthrough Rate’. De CTR is de verhouding tussen het aantal keer dat een advertentie wordt bekeken en het aantal keer dat er uiteindelijk op wordt geklikt. De CTR is dus de ratio tussen het aantal klikken en het aantal views. CTR = Klikken / Views.

Customer journey  
Dit wordt ook wel klantreis of consumer journey genoemd. De customer journey is de virtuele reis die een klant aflegt tot en met het afnemen van een product of dienst.

Customer journey mapping
Customer journey mapping maakt zichtbaar hoe een klant interacteert met een bedrijf tijdens het koop- en klanttraject.

SEA
SEA staat voor Search Engine Advertising, hiermee wordt het betaald adverteren in zoekmachines zoals Google en Bing bedoeld. Door te adverteren in zoekmachines kun je je zeer specifiek op een bepaalde doelgroep en hun zoekvraag richten.

SEO
SEO (Search Engine Optimisation) staat voor een verzameling van technieken en tactieken die gericht zijn op het optimaliseren van websites of internetpagina’s teneinde de vindbaarheid door zoekmachines te verbeteren.

 E-commerce
Dit wordt ook wel e-business genoemd. E-commerce of e-business is een verzamelnaam voor transacties die op digitale wijze worden afgehandeld. Bijvoorbeeld de aankoop van een product in een webwinkel.

Content marketing
Content marketing omvat alle soorten marketing waarbij ‘content‘ – inhoud of informatie voor de consument – wordt gemaakt en verspreid; een vorm van marketing waarbij diverse vormen van content zoals whitepapers, banners, advertenties, afbeeldingen, videoclips, downloads etc. worden aangeboden met als doel de bezoeker aan te zetten tot conversie.

Google Analytics
Google Analytics is een programma van Google om websitestatistieken te analyseren. Hiermee kun je het gedrag van websitebezoekers onderzoeken en analyseren hoe jouw website verbeterd kan worden.